Vannak azok a művészek, akik nem a reflektorok forró tűzében születnek, hanem lassan, következetesen építik fel magukat - és egyszer csak azt vesszük észre, hogy a hazai zenei térkép legőszintébb, legizgalmasabb hangjaivá váltak. Különösen szeretem azokat az alkotókat, akik a tényleges művészi értéket helyezik előtérbe, bízom benne, hogy...
Ilyen volt a Saját utakon

Mörk Leonóra Saját utakon című kötete tizenöt rendkívüli nő történetét meséli el, akik évszázadokkal ezelőtt sem voltak hajlandók belesimulni a koruk által kijelölt szerepekbe. Lánynak születtek, de ez nem akadályozta meg őket abban, hogy tanuljanak, írjanak, fessenek, zenéljenek vagy gyógyítsanak - és mindenekelőtt a saját útjukat járják, rendíthetetlenül, akár bocsánatkérés nélkül is.
A Jaffa kiadó által gondozott könyv az 1500-as évektől az 1800-as évek közepéig vezeti el az olvasót, olyan inspiráló személyiségeket mutatva be, mint:
- Katharina von Bora, a reformáció topmenedzsere,
- Anna Melanchton, a tragikus sorsú tudós lány,
- Anna Maria van Schurman, Európa legokosabb asszonya,
- Judith Leyster, a feminista festő a holland aranykorból,
- Maria Sibylla Merian, az igazi pillangókisasszony,
- Mária Lujza hessen-kasseli őrgrófnő,
- a montpellier-i rézrozsdakészítő nők,
- Anna Constantia von Brockdorff, a kegyencnőből száműzött,
- Anna Magdalena Bach, a 13 gyermekes csembalóvirtuóz,
- Johanna Schopenhauer, a világörökség háziasszonya,
- Henriette Dorothea Wild, a Grimm legszebb mesemondólánya,
- Mary Shelley, a horror műfaj megteremtője,
- Margaret Ann Bulkley, Jammes Barry, az álruhás orvosnő,
- Anne Bronte, az első feminista regény szerzője.
Mindegyikük más-más úton azért küzdött, hogy a tehetség, a tudás és az akarat ne nemhez kötött kiváltság legyen. Szembesültek a megkötésekkel, dacoltak ez elvárosokkal, de nem szítottak lázadásokat. Erőt, bátorságot adnak, hogy mi is merjünk kiállni önmagunkért.
A Saját utakon lehetne egy száraz, tudományos életrajzgyűjtemény, Leonóra stílusa egészen más irányba viszi a művet. Az írónő humorral, finom iróniával és személyes kommentárokkal fűszerezi a történeteket, amelyek így egyszerre informatívak és élvezetesek. A részletek mögött alapos kutatómunka rejlik, korabeli levelek, naplók és visszaemlékezések segítenek életre kelteni a múltat, miközben a szerző gazdag történelmi tablót fest a reformáció, a holland aranykor, a lengyel belpolitikai káosz, a porosz katonai fegyelem és a napóleoni háborúk koráról.
Ez a feminista hangvételű kiadvány egyfajta kulturális kalandozás, amelyben a múlt nőalakjai egyszerre válnak történelmi figurákká és időtlen példaképekké. Leonóra nem emel senkit piedesztálra, objektív, mégis szenvedélyes hangon mesél a nőkről, miközben érezhető, mennyire tiszteli őket. A Saját utakon legfőbb üzenete számomra az, hogy minden korszakban szükség van azokra az emberekre, akik mernek a saját útjukon járni.
Érdekes azt látni, hogy különböző nemzetek (holland, spanyol, olasz) mennyire más választ adnak arra a kérdésre, hogy ki volt az első nő, aki egyetemre járt. Ugyanakkor a kötet előtt nem gondoltam volna, hogy női törekvés, munkásság alapozta meg a rovartant (Maria Sibylla), a horror műfajt (Mary Shelley), vagy hogy nő végezte az első császármetszést, ezzel életben tartva anyát és gyermekét (Ann Bulkley).
A könyv elolvasása után szerettem bele igazán a festményszerű borítóba, amelyet virágok és rovarok szőnek át finom részletességgel. Addig is szépnek láttam, de az utolsó oldalak után megértettem, hogy miért pont ez lett a fedőlap. Minden apró részlet passzol a kiadvány hangulatához.
AMI VELEM MARADT, MINT GONDOLATISÁG: ERŐS SPOILER VESZÉLY!///
- Az a munkafelosztás, hogy a feleség kizárólag az otthoni légkörről, teendőkről gondoskodik, a férj pedig a nagyvilágban keresi meg a kenyérre valót, már a kezdeti korokban sem okozott elégedettséget.
- Ha az ember (legyen bármilyen nemű) igazán akar valamit, azért mindent megtesz.
- Érdekes információ volt számomra, hogy a kegyenceknek az uralkodók kielégítésén túl az is feladata volt, hogy támogassák a kultúrát.
- A szexuális erőszak soha nem a vágyról, sokkal inkább a hatalomról szól.
- Régen sem éltek erkölcsösebb életet az emberek, mint napjainkban.
- Szomorú, hogy a válást máig kudarcként, bukásként éljük meg. Szenvedésben élni az életünket a legrosszabb döntések egyike.
- Hálás vagyok, hogy a mai világban a saját nevem alatt írhatok, nem kell álnéven publikálnom.
NEKED AJÁNLOM:
- azoknak a nőknek, akik inspirációt keresnek ahhoz, hogy merjenek a saját útjukon járni;
- tanároknak, diákoknak, kutatóknak, akik a történelem vagy a genderkultúra iránt érdeklődnek, szeretnék emberközelből megismerni a női sorsokat a 16–19. századból;
- azon olvasóknak, akik szeretik a történelmet, de nem a tankönyvek száraz hangvételében, hanem élő, személyes, olykor humoros elbeszélésekben;
- mindenkinek, aki hisz az egyenlőségben és az önmegvalósításban.
IDÉZETEK A KÖNYV HANGULATÁBÓL: ERŐS SPOILER VESZÉLY!///
"Nem volt ez szerelem első látásra, a két ember kapcsolata sokkal inkább azt bizonyítja, az elégedett házasság legalább annyira elhatározás és munka, mint kölcsönös vonzalom kérdése." (20. oldal)
"Később ugyanis, amikor ez a kezdettől gyenge lábakon álló házasság végképp ingadozni kezdett, hiába látta mindenki világosan, hogy a helyzetért elsősorban a férj a felelős, Annának a szemére vetették, hogy az apja elkényeztette, és túl sokat engedett meg neki. Értsd: kifejezhette az érzéseit, és érvényesíthette az akaratát." (37. oldal)
Értékelés (hat pont/szív a maximum): 💛💛💛💛💛🖤
Szerző: Mörk Leonóra
Cím: Saját utakon - 15 vagány nő igaz története 3 évszázadból
Kiadó: Jaffa
Oldalak száma: 236
Kiadás: 2024
írta: Hatos Niki
Az NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program Kollégiuma nyilvánosságra hozta az Induló előadói alprogram 12. évadának eredményeit, és ezzel hivatalosan is körvonalazódik, kik lesznek azok az előadók, akik a következő hónapokban még nagyobbat léphetnek előre a hazai könnyűzenei térben. A program célja továbbra is változatlan: valódi lökést adni...
Molnár Tamás és Mehringer ma megjelent kollaborációja, a VELETEMESSETEKEL tulajdonképpen a két alkotó személyes vallomása arról, hogy a zene miként válik oxigénné, kapaszkodóvá, identitássá és végső menedékké. A Red Bull 60 Seconds felkérésére készült számban két generáció karakteres hangja ér össze, mégpedig úgy, hogy minden mondatuk egyszerre...




