EFOTT-kutatás: felértékelődtek a személyes kapcsolatok a Z- generációs fiatalok számára a világjárvány hatására
A digitális bennszülöttként számon tartott Z-generáció
számára fontosabbak a személyes kapcsolatok a koronavírus-világjárvány óta, mint
előtte bármikor – derül ki az EFOTT fesztivál megbízásából készített felmérésekből. Az
1990-es évek közepe után született fiataloknál a sztereotípiákkal ellentétben
felértékelődtek az élő, valódi találkozások, a közös programok az online
kapcsolattartással szemben.
„Inkább egy jó társasággal vegyek részt egy unalmas eseményen, mint egyedül egy
izgalmason” – vallja az 1990-es évek közepén született Z-generáció egyre több tagja. Az
EFOTT fesztivál több mint 1000 fős mintán készített hallgatói felmérése és a NEST
Communications ügynökséggel közösen lebonyolított fókuszcsoportos kutatása alapján a
világ első globális és digitális nemzedékének tartott Z-generáció tagjai számára a koronavírus-
világjárvány egyik legfontosabb következménye a személyes kapcsolatok felértékelődése.
„A tizenéves és huszonéves fiatalokban a koronavírus-világjárvány hatásai következtében a
korábbinál sokkal erősebb az igény a valódi kapcsolódásra és az élő találkozásokra. Akár
egyetemistaként, akár fiatal munkavállalóként élik életüket, legtöbbjük számára szinte
alapélménnyé vált a pandémia idején az egyedülléttől való szorongás” – fogalmaz Budai
Marcell, az EFOTT sajtófőnöke.
Úgy tapasztalja: a Z-generációt ugyan digitális bennszülöttekként ismerjük, szociális
kapcsolatok tekintetében azonban egyértelműen az offline, valós, élő találkozások élveznek
előnyt az online kapcsolatokkal, kapcsolattartással szemben. A kutatás résztvevői úgy
nyilatkoztak: szabadidejük nagyjából kétharmadát barátaikkal töltik, és csak ezeknek az
eseményeknek a szervezése zajlik különféle online platformon, elsősorban a Facebook
Messengeren. Újra felértékelődtek olyan közösségi élmények, mint a gólyatáborok – melyek a
tavalyi évben szinte kivétel nélkül telt házzal mentek –, a kiscsoportos órák, a közös utazások
és szabadidős programok. Az élő kapcsolatok felértékelődésének pedig az is fontos
következménye, hogy a jelenlegi trendek szerint a programválasztásban vagy akár a vásárlási
döntésekben is sokkal hangsúlyosabb a barátok, organikusan szerveződő közösségek
véleménye.
Az EFOTT, az egyetemisták fesztiváljaként egész évben igyekszik megteremteni a közös
találkozás, az együtt töltött személyes idő lehetőségét a fiatalok számára, és nyári fesztiválja
mellett egyre nagyobb figyelmet fordít az ilyen programokra is év közben – hangsúlyozza
Budai Marcell, példaként említve a SzezON Évnyitó rendezvényt, az EFOTT Winterbreak
sítábort, a Educatio Szakkiállítást vagy a felsőoktatási ponthatárok nyilvánosságra hozásakor
rendezett Pont-Ott Partit.