Ugrás a fő tartalomra

Itt a klip: Az Urban Verbunk vizet varázsolt a kiszáradt mederbe

Rendhagyó módon a táncművészet kifejezőeszközeivel hívja fel a figyelmet az elsivatagosodás problémájára az Urban Verbunk társulat. A folk hagyományos elemeit a modern mozgáskultúra eszköztárával is ötvöző magyar táncformáció a magyarok közül elsőként ment el Üzbegisztánba forgatni, hogy egy egyedülálló, a nemzetközi nyilvánosságnak is szánt szpottal reflektáljon a vízhiány globális problémájára.

A globális klímaváltozásnak köszönhetően ma már a Föld szinte minden szegletében egyre súlyosabb megoldandó feladatot jelent a vízhiány. Ez a probléma Magyarországot sem kerüli el: az egyre enyhébb telek, a gyakran elmaradó, hektikussá váló csapadék egyértelműen jelzik, hogy hazánkat is fenyegeti az elsivatagosodás veszélye. Jól mutatja ezt, hogy az elmúlt hónapokban több hazai tó is kiszáradt, vagy kritikusan alacsony lett a vízszintje.


Az Urban Verbunk csapata egyedülálló helyszínválasztással, és a tánc kommunikációs eszközeivel hívja fel a figyelmet erre a mindannyiunkat érintő veszélyre, a vészesen csökkenő vízkészletekre. A klip üzenete az, hogy az egész emberiség, így mi magyarok is az utolsó órában vagyunk, és ha nem teszünk valamit, ezek a folyamatok visszafordíthatatlanokká válnak.

A társulat egy olyan helyszínt választott, ahol már kézzel fogható nyomai vannak az elsivatagosodásnak. A táncosok 2,5 napot utazva egészen Üzbegisztánig mentek, ahol Muynakban, az ország egykori kikötővárosában készítették el kisfilmjüket. Muynak a kiszáradt Aral-tó partján áll, amely Kazahsztán és Üzbegisztán határvidékén elhelyezkedő lefolyástalan sóstó. 1960-ban még a Föld negyedik legnagyobb tava volt, mára alig maradt belőle valami. A tó vízcsökkenéséért javarészt az emberi tevékenység felelős.

A helyszínválasztás szimbolikus, hiszen jól mutatja, hogy a víz eltűnése a környezeti katasztrófa mellett milyen helyrehozhatatlan gazdasági és társadalmi károkat tud okozni. Muynak egykoron Üzbegisztán egyik virágzó halásztelepülése volt, több tízezer lakossal. A város életének meghatározó iparága a halászat volt, ám az Aral-tó fokozatos kiszáradása miatt az 1980-as évektől az itt lakók nagy része munkanélkülivé vált, és a kilátástalanság miatt elköltözött. Napjainkban már csak néhány ezren lakják a települést.

Az Urban Verbunk angol nyelvű, Don’t lie to the planet című, helyszínen forgatott videoklipjének köszönhetően újra lett víz az Aral-tóban. Az Üzbegisztánban rögzített produkcióban ugyanis szerepel az az 1500 liternyi vízzel feltöltött medence, amely az együttes egyik korábbi, Elemek tánca című produkciójához készült. A művészek az Aral-tó medrében ebben a medencében mutatják be látványos táncukat, amely az elfogyó víztartalékok, a szárazság, a bolygó elsivatagosodása, az emiatt kialakuló erdőtüzek és légszennyezettség veszélyeire hívja fel a figyelmet. A filmben feltűnnek az ország leghíresebb turisztikai látványosságainak számító, az Aral-tó kiszáradt medrében álló rozsdás hajóroncsok, a hajók a sivatagban is.

Az Urban Verbunk, mint a magyar néptáncművészet kiemelkedő szereplője, a hazai és nemzetközi események, rendezvények állandó szereplője. A Tóth Judit koreográfus és a 2015-ben „a világ leggyorsabb néptáncosa” címet megszerző Moussa Ahmed által vezetett társulat az elmúlt fél évben Párizstól Londonig, Barcelonától Milánóig közel 22 külföldi helyszínen forgatott és lépett fel. Az Urban Verbunk produkciója nyitotta meg a 2022-es Formula 1 Magyar Nagydíjat, valamint néhány hónapja a világhírű csellóművésszel, Hauserrel közösen egy országimázs építő videó performanszt is készítettek.


forrás: Zentai Olga