A Fülesbagoly Tehetségkutató-sorozat két új eseménnyel bővül idén. Fülesbagoly Beat egy hip-hop tehetségkutatót foglal magába, a Fülesbagoly Kid pedig kizárólag 18 éven aluliaknak szól. Utóbbi rögtön két kategóriában zajlik majd, és fókuszál a gyermekvédelmi gondoskodásban élő fiatalokra. A szervezők idén nagy hangsúlyt fektetnek az edukációra, és...
Rekordszámú szerző kapott jogdíjat, rekordszámú új dal született

2024-ben több mint 13,5
milliárd jogdíjat fizetett ki a dalok, zeneművek szerzőinek az Artisjus, ami
reálértékben elérte a pandémia előtti szintet. Ennek az összegnek minden korábbinál
nagyobb része járt a magyar szerzőknek. A globális trendeknek megfelelően
rekordot döntött a bejelentett új művek száma, továbbá az új regisztrált
szerzőké is.
Visszaállt a jogdíjak
reálértéke a pandémia előtti szintre.
Az
Artisjus 2024-ben összesen 13 milliárd 538 millió forint jogdíjat fizetett ki a
dalok, zeneművek alkotóinak. Ez a 2023-ban szétosztott 11 milliárd 969 millió
forintnál 13%-kal több. Ezzel a jogdíjak mértéke inflációval korrigálva is
elérte a pandémia előttit, vagyis 1,5% híján egyenlő a 2020-ban szétosztott
9,37 milliárd forint jogdíj reálértékével.
A jogdíj minden korábbinál
nagyobb arányban magyar szerzőknek jutott
A
teljes összeg minden korábbinál magasabb hányada, 57,5%-a jutott a magyar
zenékre, és 42,5%-a külföldi dalokra. A korábbi nagyjából 50-50%-os megoszlás
az utóbbi két évben tolódott el a hazai szerzők javára, nagyrészt annak
köszönhetően, hogy az Artisjus 2022-ben és 2023-ban jelentősen
növelni tudta a nemzetközi digitális szolgáltatók
(YouTube, Spotify, Apple Music stb.) jogdíjainak kifizetését. Ezek esetén a
külföldi jogosultak számára jellemzően a nagy nemzetközi jogkezelők egyike
szedi be a jogdíjakat a magyarországi lejátszások után is.
A
magyar-külföldi arány eltolódásához a rádiós játszások is hozzájárulnak.
2024-ben az előző évhez képest 7%-kal többször hangzott el magyar zenemű a
rádiókban. Ez volt az első teljes olyan év, amikor az MR2 Petőfi Rádió csak
magyar dalokat játszott. A 2024-es rádiós játszások a 2025-ben felosztott
jogdíjakban éreztetik majd hatásukat.
Tovább
bővült a jogdíjban részesülők száma, de ez leginkább a jogdíjpiramis alján
látszik
A
jogdíjban részesülő szerzők száma folyamatosan nő, 2024-ben először haladta meg
a 20 ezret: 20 735-en kaptak jogdíjat. Ez másfélszerese annak, ahányan öt
évvel korábban, 2019-ben jogdíjban részesültek.
A
jogdíjbevétel a szerzők bérének is tekinthető, ezért a jogdíjak alakulását az
átlagbérekhez viszonyítva is érdemes megvizsgálni. Kimagasló jogdíjakat olyan
szerzők kapnak, akik mögött már komoly életmű áll, sok, gyakran elhangzó
dallal. Ezért nem meglepő, hogy a szerzők számának bővülése leginkább a
jogdíjpiramis alján látszik: az éves átlagbér kevesebb mint 2%-át jogdíjként
megkereső szerzők száma 11%-kal nőtt.
Magyarországon
a
professzionális zenészek jövedelmének átlagosan egyötödét
teszi ki a szerzői jogdíj, míg a bevételük fennmaradó része fellépői gázsiból,
zeneoktatásból, pályázatokból, előadói jogdíjakból, fizikai és digitális
értékesítésből, merchandise termékek eladásából származik. Az átlagbér legalább
egyötödét 878-an kapták meg jogdíjként 2024-ben, ami még mindig kicsit
kevesebb, mint 2020-ban (913 fő). Nagyjából ennyire tehetjük tehát azok számát,
akik zenészként megkeresik az éves átlagbért.
A
szerzői középosztály – vagyis azok, akik az egyhavi átlagbér összegénél
kevesebb jogdíjat kaptak, de elérték annak 5%-át – nagysága lényegében nem
változott: 2063 szerzőt sorolhatunk ide. 2024-ben 64 szerző kapott az átlagbér
kétszeresét meghaladó jogdíjat.
Rekordszámú új mű született,
a negyedük popdal
2024-ben
1501 új zeneszerző, dalszövegíró regisztrált az Artisjushoz, ami növekedés a
korábbiakhoz képest, és ezen belül még gyorsabban emelkedik a fiatalok száma:
az új szerzők 13%-a 20 év alatti. A legtöbben (kb. 40%) még mindig 20 és 30
éves koruk között regisztrálnak. A nők aránya stabilan 20% körül mozog.
26 284-re
nőtt az Artisjushoz bejelentett új művek száma. A pandémia alatt az új művek száma
jelentősen megugrott, majd a következő években visszaesett, de
még mindig a covid előtti szint fölött maradt. Ez a több mint 26 ezer dal
viszont nemcsak a 2023-as mértéket haladja meg 27%-kal, hanem a 2020-ast is
14%-kal. Mindez illeszkedik abba a globális trendbe, hogy egyre több zene
születik és kerül be a digitális zenei szolgáltatók katalógusába.
A
műfajok között – a szerzők által megadott besorolás szerint – a pop vezet
(25%), a rock/metal (21%), az electro / dance (14%), az instrumentális /
klasszikus (11%) és a hiphop (10%) aránya jelentős még.
Egy-egy
új dalra átlagban 1,72 szerző jutott, ami évtizedes távlatra visszatekintve
állandó arány. A művek számának 27%-os növekedésénél is nagyobb mértékben,
37%-kal, vagyis 16 401-re emelkedett az egyszerzős művek száma, ezen belül is
az egyszerzős szöveges dalok száma jobban nőtt (+43%), mint az instrumentális
zenéké (+33%). Az egy dalra jutó szerzők átlagos száma úgy maradhatott állandó,
hogy közben a sokszerzős művekből is jóval több lett, pl. több mint 1200 dal
született, aminek legalább öt szerzője volt (+21% 2023-hoz képest).
Az
továbbra is igaz, hogy a sikeres dalok között jóval több a kollaboráció. A
rádiókban legtöbbet játszott 30 dal közül egy-egyre átlagolva 2,8 szerző
jutott. A korábbi évekhez hasonlóan az online sikerek még inkább több szerző
munkái: a legtöbb digitális jogdíjat kereső dalokra átlagban 4-4 szerző jutott;
a top 30-ban mindössze egy dalnak volt egyetlen szerzője.
sajtóanyag /// forrás: Tóth Klára Fanni
Május 31. és június 8. között kerül megrendezésre Magyarország legnyugatibb és egyben legújabb fesztiválja. A SopronFest hetvenöt helyszínen sok száz eseménnyel készül, többek között PodcastFest, gasztronómiai és irodalmi programok várják a Sopronba látogatókat.
Japán egyik legnépszerűbb, emo, alternatív rock és pop hatásokkal építkező zenekara, a 20 éve aktív One Ok Rock (Taka, Toru, Tomoya, Ryota) tavalyi világkörüli turnéja során szinte mindenhol teltház előtt játszott.