A mindig bátran kísérletező Honeybeast május 24-én telt ház előtt áll színpadra a Kobuciban. Hogy a rajongók addig se unatkozzanak, kijöttek Bezárkózás című dalukkal, amit a CinemaTrip közönsége már hallhatott. A mézlassan hömpölygő, folk-rockos hangzású pedal steel gitárral fűszerezett (Lengyel Tibor) szám egyfajta belső utazást képvisel,...
Ilyen volt az Oroszlánok és farkasok

Dr. Csernus Imre tavaly nyáron sztrókot kapott, majd egy új esélyt is arra, hogy javítsa hibáit. A doki már korábban, pályafutása során gyakran találkozott azzal a halállal, amit a 21. században tabu témaként kezelünk. Elég csak abba belegondolnunk: hogyan tálaljuk a gyermekeknek azt, amikor valaki eltávozik közülünk… Sokan nem akarnak szembesülni a halállal, beszélni sem képesek róla, amikor pedig mégis bekövetkezik az elmúlás, teljes a káosz. Csernus Oroszlánok és farkasok könyve hatalmas segítséget nyújthat abban, hogy eldobjuk magunktól a halálfélelmet, hogy másként dolgozzuk fel a gyászfolyamatokat, hogy merjünk bátran, hittel, őszintén, elfogadással élni. A huszonegy fejezetből álló írásban sok-sok tanulsággal gazdagodhatunk, amelyeket saját, illetve mások történeteivel is illusztrál, megtámaszt a szerző.
A személyes hangvételű, időnként nyers, már-már provokatív kötet olvasása során olyan témákkal foglalkozhatunk, mint a betegségek, a párkapcsolat, a gyereknevelés, a szülőkkel való viszonyunk, a hit, a bátorság, a tudatosság, a halál különböző fajtái, a konfliktusok, a pánik, a menekülés, a szembenézés, az elfogadás, a biztonságkeresés, az önbecsapás, a felelősségvállalás, a félelem leküzdése, a komfortzóna elhagyása, a belső béke, a haldoklás, a temetési fajták, a manipuláció, a búcsúzás, vagy éppen az emlékezés.
AMI VELEM MARADT, MINT GONDOLATISÁG: ERŐS SPOILER VESZÉLY!///
Sokszor hiába jelez a testünk, erős késztetés él bennünk, hogy elnyomjuk. Úgy hisszük, nem engedhetjük meg magunknak, hogy rosszul legyünk.
Amikor megijedünk, valójában az egónk játszik velünk, mert fél az ismeretlentől.
Az igazi belső békét az elfogadás teremti meg. Amikor nem tagadunk, nem vagyunk dühösek, nem tiltakozunk.
Sokan nem foglalkoznak a félelmeikkel, ahogy azzal sem, hogy miben hisznek. Pedig ez adhat tartást, tudatosságot, büszkeséget.
Azt is el kell fogadnunk, hogy nem érthetünk meg mindig mindent.
Akik ragaszkodnak ahhoz, hogy halálukat követően sírkőben nyugodjanak, mert elvárnák, hogy a szeretteik ott emlékezzenek rájuk, valójában igencsak egoisták. A hamvak szétszórása a szabad lélek szimbolikája. Emlékezni több módon tudunk, nem szükséges hozzá egy konkrét hely, tárgy, csak mi kellünk hozzá.
Amikor beszűkül a tudatunk, egyedül a rettegésre fókuszálunk.
A gyerekek azért születnek le, hogy megoldják a szüleik problémáit, elakadásait. A gyermekek szinte mindig érzik a rendezetlen konfliktusokat, a hazugságokat.
Az önzetlen szeretet azt is jelenti, hogy elfogadom, hogy a másiknak már nincs itt dolga a földön, hogy elment az örök vadász mezőkre.
Mindent, amit teszünk, azt száz százalékkal kell tegyük.
Akkor vagyok igazán tudatos, ha elismerem a hibáimat, a tévedéseimet, és nem takaródzom más emberekkel, különböző folyamatokkal.
Csak ideiglenesen foghatjuk egymás kezét. Előbb-utóbb az egyik fél meghal, a másik pedig tovább él.
Öntudatlan életet él az, aki csak racionális szempontokat vesz figyelembe.
Az öngyilkosság mögött sokszor az áll, hogy az illető nem mer élni. Nem meri megoldani konfliktusait, nem mer megküzdeni.
Ha van hitrendszerünk, meglátjuk a világ, az élet csodáit.
Mindig hallgatnunk kell a megérzéseinkre.
NEKED AJÁNLOM:
- Ha félsz a haláltól, de szeretnéd ezt a szorongást leküzdeni.
- Ha nem félsz a haláltól, de örömmel teszel azért, hogy tudatosan élj meg minden egyes napot!
- Ha érdekel, hogy mi a csodáért lett egy halállal kapcsolatos könyv címe az, hogy Oroszlánok és farkasok.
"A vallásos ember számára biztonságot ad a tudat, hogy majd eljut a mennyországba, vagy ha sok gonoszságot művelt életében, akkor a pokolba. A lényeg a tudat, hogy a halála után is történik vele valami, amiben jól vagy rosszul fogja magát érezni. De mi van akkor, ha nem történik semmi? Ha a haldokló eljutott az elfogadás állapotába, akkor azoknak, akik körülveszik, az élet szeretetét, az élet szépségét hangsúlyozza. Ezt ötvözi az elfogadással, hogy gyerekek, nemsokára meg fogok halni, de tudom, hogy ez az életem része. Aki pedig ott áll, és akit az illető halála a saját elmúlására emlékezteti, az megteheti, hogy sír-rí, és már ekkor sajnálja magát, hogy neki majd milyen nehéz lesz." 138-139. oldal
"A mai kor embere mindennél jobban szereti a biztonságot és a kiszámíthatóságot. Szereti, ha a kávéscsészéje mindig a helyén van, és ha kávét akar inni, de nincs ott, akkor balhézni kezd, hogy hová lett, ki pakolta el. Én azonban felismertem, milyen ostobák vagyunk ezzel a hozzáállással. A kiszámíthatóság és a rutin biztonságot eredményez, ugyanazok az útvonalak, ugyanazok az utcasarkok, ugyanaz a bolt, ugyanaz az áru minden áldott nap, aztán hazaérünk, és megkönnyebbülten állapítjuk meg, hogy biztonságban vagyunk. De valójában ezzel a hozzáállással mindent elkövetünk, hogy csökkenjen az önbizalmunk. Rájöttem, hogy aki mindenáron a biztonságra törekszik, az az életében adódó váratlan szituációkat nagyon rosszul kezeli. És valóban, ha megnézzük, mihelyt jön egy előre nem látott, kellemetlen esemény, a legtöbb ember összeesik és bepánikol. Ezért a durva és előre nem vivő reakcióért azonban ő maga a felelős, ugyanis öntudatlanul bár, de ő okozza saját magának a rövid távú biztonságkereséssel." 168-169. oldal
OLVASÓI ÉLMÉNYEM FELKELTETTE ÉRDEKLŐDÉSED?
AKKOR SZEREZD BE AZ ÍRÁST A KIADÓTÓL!
Értékelés: 6/6
Szerző: Dr. Csernus Imre
Szerkesztő: Mörk Leonóra, Rados Richard
Cím: Oroszlánok és farkasok
Kiadó: Calavera, Jaffa
Oldalak: 287
Kiadás: 2025
írta: Hatos Niki
Közel 50 éve, hogy a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa (ICOM) életre hívta a múzeumok világnapját. A május tizennyolcadikai esemény célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a múlt emlékeit őrző, bemutató intézményekre.
Május harmadik hétfőjén nyitja ki kapuit a nagyközönség előtt a Gustav Klimt: The Immersive Experience című interaktív kiállítás. A legmodernebb technikai segítséggel épülő, részletgazdag, 2000 négyzetméteres látogatóterű produkcióban megelevenednek az osztrák festő olyan alkotásai, mint a Hölgy legyezővel, a Halál és élet, valamint A csók. Utóbbi...