A múzeum nagyon is jelen idejű élmény!

2025.05.15

Közel 50 éve, hogy a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa (ICOM) életre hívta a múzeumok világnapját. A május tizennyolcadikai esemény célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a múlt emlékeit őrző, bemutató intézményekre.

Ebből az alkalomból tesz fel izgalmas kérdéseket az IKONO immerzív kiállítótér. Ilyen például, hogy:

  • Mi lenne, ha a művészet nem egy falon lógna, hanem körülötted létezne?
  • Ha nem nézned kellene, hanem beleléphetnél?
  • Ha nem szabályokat követnél, hanem saját élményeket alkotnál?

Persze manapság már a múzeumok életére is hatással vannak a technológiai fejlődések, így jöttek létre a napjainkban népszerű immerzív kiállítások, amelyek fokozatosan fejlődtek ki a vetítéstechnika, a hangrendszerek, a virtuális valóság és a kiállításrendezés eszközeinek összehangolásával.

Az első immerzív művészeti kiállítást a 2008-as Van Gogh Alive jelentette, amikor a multimédiás, mozgó képi világ, a zenei aláfestés és a nagy méretű, körkörös vetítések úttörő formában vitték be a látogatót Van Gogh képeinek belső világába. Ez a kiállítás globális áttörést hozott, azóta az élménytípus a művészeti ismeretterjesztés egyik legnépszerűbb formátumává vált.

Ekkoriban született meg az IKONO első helyszíne is. Öt évvel ezelőtt Madridban nyitották az elsőt, azóta pedig Európa-szerte hat másik intézmény kapuját tárták ki, köztük másfél éve a budapestiét is.

Ezek a kiállítóterek különösen kedveltek a Z generáció és az Y generáció fiatalabb tagjai körében, így az IKONO látogatóinak jelentős része is ebből a közönségből érkezik. Ám az IKONO valódi értéke abban rejlik, hogy minden korosztályhoz képes kapcsolódni – más-más eszközökkel, de ugyanazzal a szándékkal: felébreszteni a kíváncsiságot, és megadni a szabadságot a felfedezéshez. Az ilyen élmények újradefiniálják, hogy mit is jelent ma egy tárlat megtekintése. 

"A kultúra akkor válik életté, amikor beleléphetsz. A művészet akkor válik személyessé, amikor részt vehetsz benne. A múzeum több mint múlt: élő tér, amely mozgásba hoz" – osztja meg gondolatait a múzemok világnapja kapcsán Fernando Pastor, az IKONO társalapítója és ügyvezető igazgatója.

szerkesztette: Hatos Niki
forrás: Pálffy-Bernáth Zsófia

A BSIDE megalakulása óta minden év végén elkészítettem a Legstílusosabb női előadók listáját. Három éve azonban ez a sorozat új irányt kapott: a hangsúly a külsőségek helyett a teljesítményre, a zenei erőre, az előadói jelenlétre tevődött. Reményeim szerint egyszer eljön az a pillanat, amikor a BSIDE olyan szintre ér, hogy díjakat adhassak át egy...

Abban, hogy a videóklipek annak idején valóban meghatározó szerephez jutottak, komoly érdeme volt a zenei csatornáknak. Mára azonban az előadók elsődleges terepe egyértelműen a YouTube lett, legalábbis, ha vizuális anyagokról beszélünk... 2025-ben is rengeteg izgalmas, gondosan felépített vizuális kisfilm született: különleges helyszínek, tudatos...