Ugrás a fő tartalomra

BEST OF 2024: EZEK VOLTAK A LEGJOBB KONCERTEK AZ ÉVBEN

Az idei év különösre sikeredett számomra, sokkal több bulin terveztem részt venni, mint amennyin végül ott voltam. Kimaradt koncertek ide-oda, sok-sok minőségi bulit kaptam 2024-ben is. Akár egyetértesz listám egyes pontjaival, akár nem, egyre kérlek: járj koncertekre!

THE ANAHIT, NOVEMBER, VORTEX
A dark R&B, az elektronika és a pop zene fúzióját megalkotó The Anahit novemberben egy év után újra Budapesten koncertezett, mégpedig a VORTEX színpadán. Az este apropója nem más volt, mint az éppen véget érő 28 HÉT - 28 DAL című dalszerző sorozatuk. Korábbi zenei sikereik mellett, mint például az egyik személyes kedvencemet jelentő Fekete a Szívem, felcsendülhetnek hát olyan friss-ropogós szerzemények is, mint a w.i.t.c.h. Azt gondolom, hogy összességében megkaptuk a tökéletes lenyomatát annak az útnak, amelyet Csányi Rita formációja az elmúlt egy esztendőben végigjárt és amelynek mentén a jövőben is alkotni fognak. A csapatot több ízben hallhattam már kisebb koncertrészletek erejéig. Hatalmas élmény, belső utazás volt számomra, hogy most végre teljes figyelmemmel rájuk koncentrálhattam. A szövegek élőben még intenzívebbek, még velősebbek, Rita elképesztő erős jelenlétű frontasszony, aki lemezminőségben énekel, az angol részekben világhírű popdívákat megszégyenítő módon. Hatalmas, bőr alá kúszós energiákat képes nyújtani az a folyamatosan kísérletező, megújuló műfaji egyveleg, amit fentebb már említettem. Miközben a duó több stílusból építkezik, egyáltalán nem ismétlik önmagukat, ugyanakkor minden számban ott van az a nagyon tipikus The Anahit hangzás, amit sok ezer produkció közül is egyből felismernék. Szeretem azt a bátorságot, ahogy beintenek a szabályoknak, ahogy átlépik a határokat mind zeneileg, mind a nagyon-nagyon személyes magyar-angol-spanyol szövegek terén. Műsoruk rafinált váltakozással építkezik, hol tombolós számokkal robbantják rá a közönségre az energiákat, hol pedig közösen összeborulós témákkal jönnek még közelebb hozzánk. Bár fontos dolognak tartom az érzkenyítést, azt, hogy ne széthúzzunk, hanem összetartsunk, a koncert előtt még nem értettem, hogy miért kell egy zenei eseményre jelnyelvi tolmácsot hívni. A gyönyörű Horváth Zsófi azonban tökéletesen, szinte harmadik tagként olvad bele a produkcióba, akinek átszellemültsége tovább emeli az élményt még a halló közönség számára is. 

DECADANCER, NOVEMBER, BACKSTAGE PUB
November közepén a Városligeti fasor 44. szám alatt található BackStage Pubban lépett fel a Decadancer. Sokszor írtam már, hogy ez a banda üde színfolt a hazai zenei palettán. Ez egyrészt köszönhető a zenei sokszínűségüknek (az elsősorban post-wave stílusban mozgó csapatot a rock, a pop és az elektronikus zene sokszínűsége inspirálja), valamint annak, hogy minden koncerten irdatlan alázattal, lendülettel játszanak. A banda minden posztján egy zseni (Ficzkó András - ének, Fűzva Zoltán Pocky - basszusgitár, Mátyás Attila - gitár, Gerő Balázs - dob) teljesít, sokszor zavarban is vagyok, mert nem tudom, hogy melyiküket nézzem, figyeljem éppen.  Az este vázát friss-ropogós második albumuk, a Supernova adta. Ha nem adtál még nekik esélyt, akkor 2025-ben mindenképpen írd fel őket a bakancslistádra!

YUNGBLUD, JÚNIUS ELEJE, BUDAPEST PARK
Nagy örömre júniusban a Budapest Park színpadán köszönthettük az alternatív rock, pop punk stílus egyik meghatározó alkotóját, Yungbludot. A közel két órás kalandozás során a punk világában olyan témákkal foglalkozhattunk, mint az elfogadás, az egyenlőség, vagy éppen a magány. A Live Nation által szervezett este folyamán olyan dalok csendültek fel, mint a California, Sex Not Violence, vagy a parents. Egy szerencsés rajongónak arra is lehetősége volt, hogy a fleabag című dalban a színpadról kísérhesse gitárral az előadót és csapatát. Ritkán látni ennyire közvetlen előadót, aki a zenekar tagjaival szinte kizárólag a zenén keresztül kommunikál, minden pillantását, idegszálát, szívverését a közönsége kapja. Lenyűgöző színpadi teljesítmény az övé.

MOLNÁR TAMÁS, JÚNIUS, KOBUCI
Ha olvastál egynél több cikket tőlem Molnár Tamás munkássága kapcsán, akkor tudhatod, hogy korosztályom legzseniálisabb szerzőjének tartom őt. Az a színpadi jelenség (frontemberként, zenészként egyaránt), akit egyszerűen nem lehet megunni. Ha tetoválnék magamra dalszövegeket, akkor fixen az ő soraiból alkotnék meg mintát. A júniusi, Kobuciban megrendezett buliján Tamás remekül keretbe foglalta pályafutását, kezdve az AFC slágerektől a Jetlag korszakon át egészen szólókarrierje darabjaiig. Ezen az estén csak egy-egy akusztikus trackre került sor, sokkal inkább egy "pusztítóan" hangos bulival indította be a nyarat a város leghangulatosabb szabadtéri színpadán. Igencsak megadta a nyaram lendületét.

KAMILKA ÉS A PESTI SIKK, MÁRCIUS, STEFÁNIA PALOTA
Immáron 11 éve, hogy Hollywood tündöklő zenés-filmes világa, a hazai sikkes, csillogó swing korszak elevenedik meg a Kamilka & Pesti Sikk munkásságában. Kiss Kamilka és Lőrincz Ádám az aranykor fényűző stílusát a mai modern igényekhez igazítva hozza közel a közönséghez, mindezt 100%-ban magyar nyelven. A csapat tavalyi jubileumát egy összművészeti est keretein belül a Stefánia Palota - Honvéd Kulturális Központ csodálatos színháztermében ünnepelte. A nagy sikerre való tekintettel a formáció idén is itt tartotta két nagykoncertjét, az első egy valódi gyémántporos időutazást jelentett. Az este vázát a produkció a Pesti Sikk, valamint a Szupernő lemezei adták. A 20 dalos repertoárban olyan dalok csendültek fel, a Kell a Pénz, a Halleluja ő a végzetem, a Barcelona, a Például te, a Vár a Balaton, a Hívj fel drágám, a Meseautó, a Mikor jössz már énfelém?, az Egyedül, a Nem vagyok én apáca, vagy éppen az Élménymilliomos. A koncert sztárvendége Gájer Bálint volt. Kamilka ruháját ezúttal a zseniális Kiss Márk álmodta meg, az este főhőse így ismét igazi Disney hercegnőként ragyoghatta be a színpadot. Csak ő legalább valódi! 

BYEALEX, FEBRUÁR, BUDAPEST ARÉNA
Márta Alex zenekaros felállása (Fekete Balázs, Poór Andris, Schnellbach Dávid, Tóth G. Zoltán) 2015 nyarától bizonyít a különböző (nagy)színpadokon, akik időközben az egyik legkiválóbb koncertező bandává nőtték ki magukat. Ennek egyik bizonyítéka, hogy februárban ByeAlex és a Slepp bevette, sőt megtöltötte a Budapest Arénát. A főhősök előtt a Mehringer, valamint Metzker Viki rázta fel az egybegyűlteket, mindkét produkció remek választást jelentett az este felvezetésére.
Alexék néhány perces csúszással inditották el a show-t, amely szép keretet kapott azzal, hogy az előadó egykori mentett cicája, Kiko előtt tisztelegtek az űrhajós, földönkívüli hangulattal fűszerezett látványvilág során. A történet szerint Alexék űrhajója felrobban, ám Kiko megmenti a zenészeket, akiket űrkapszulák szállítottak le a színpadra. Ebből a közönség Alex landolását láthatta nyitányként. A bandától ezúttal is vérprofi muzsikát kaptunk, amelynek tagjait egytől-egyig egyszerűen csak imádni lehet. A rafináltan összerakott, igen hosszúra sikeredett repertoárban olyan dalok csendültek fel, mint az Így hagysz el, az Emlékszem (vagy...), a Hullik, a Rózsák, a Hajnali Kettő, a korskorskors, vagy éppen az egy se sláger kislemezről az ahogy öregszünk. Több vendég is érkezett, például a BSW, Filo, Lábas Viki, Luca, Manuel, Marics Peti, valamint T.Danny személyében. Az este legbensőségesebb blokkját (ebben a részben csendült fel a Kedvesem) az jelentette, amikor Alex az Aréna közepén énekelt, mégpedig a zseniális Demko Matyi oldalán, aki zongorán játszott fantasztikusan. Ha kedvenc dalt kellene kiemelnem, akkor szombaton számomra a bocsánat tarrolt, a közönség soraiban pedig talán a Fekete volt az, aminek a legjobban örültek, azokban a percekben tényleg a rajongóktól zengett az Aréna. Szeretem látni, hogy vannak produkciók, akik sok évnyi muzsikálás után is mernek kisérletezni, újak, mások, bátrak lenni. Számomra pontosan ilyen ez az önazonos formáció. Azt is szeretem, amikor sikerek ide-oda, az előadó megmarad embernek, mindenféle színjáték, kamuskodás nélkül bizonyít. Ha csak egy szerzeményét is kedveled a különc, megosztó előadónak, javaslom, hogy adj esélyt neki(k) koncert formájában, ugyanis minden ByeAlex szám sokkal-sokkal jobban működik élőben.

THE CARBONFOOLS, JANUÁR, A38 HAJÓ
Januárban az A38 hajón adott koncertet a pop, rock és elektronikus műfajok egyvelegével építkező The Carbonfools. A banda több mint 20 dallal készült erre az alkalomra, a műsort tekintve pedig mondhatjuk, hogy egy féllemezbemutatót is kaptunk. Olyan számokat húztak el a srácok, mint: a Stop for a moment, a War, a Birthday, a Mirror, a Manipulated, vagy éppen Sunset. Méltó, masszív bulival indíthattam hát a 2024-es évet!

szerző, fotók:  nikiahatos