Két év kihagyás után, szeptemberben újra Debrecenbe, a Kölcsey Központ Báltermébe érkezett a Leander Kills
frontemberének, a metál és szimfonikus zene közönségét egyaránt megörvendeztető nem
mindennapi produkciója, a Leander Szimfonik.
A közönség és a rajongók izgatottságát mi sem mutatja jobban, hogy a közel másfél órás
előadásra az összes jegy elkelt, így teltház előtt hallgathattuk meg a Pejtsik Péter által a
Leander Kills és az Amigod zenekarokból jól ismert dalok nagyzenekarra való átiratát. Az
este folyamán különleges hangszerelésben, a Szolnoki Szimfonikus Zenekar előadásában
és a már említett Pejtsik Péter vezetésével olyan jól ismert dalokat hallhattunk felcsendülni,
mint a Te leszel a párom, az Én vagyok a veszély, az Örökzöld, vagy a Madár.
Azt, hogy a metál és a klasszikus zene milyen csodálatosan megfér egymás mellett,
kiegészíti egymást az bizonyítja, hogy a közönség az első daltól az utolsóig együtt énekelte
a dalokat az énekessel. Leander pedig ezt meghálálva egyszer karcos, mély hangján metál
zenészként hörögve, majd ugyanabban a pillanatban már egy operaénekes tisztaságával,
szenvedélyesen adta elő a szimfonikus zenekarhoz illő, megszelídült dallamokat.
A megható perceket sikerült némi humorral is fűszerezni, amely pillanatokat Leander
szeretetreméltó bohókásságának, valamint a Pejtsik Péter által kitalált, Mozart korabeli
mesterséges intelligencia gépnek köszönhetünk. A zenekarvezető a nagy nyelvi modellek
mintájára egyes Leander dalok ütemeit, egy dobókockát és a közönség segítségét
felhasználva új dalt alkotott, mely pár perc alatt a hallgatóság is igazi zeneszerzőnek
érezhette magát.
Eme szórakoztató játék után újból jöhettek a már jól ismert Leander dalok: a 2015-ben
elsőnek kiadott Szerelmetlen dal, vagy többek között a Tálas Áron (zongora) és Suha
Tamás (hegedű) közreműködésével felcsendülő Ketten egyedül. Számomra azonban a
legkatartikusabb élményt a legelső album címadó dala, a Túlélő című szerzemény adta,
mely közben teljesen beleborzongtam a két eltérő zenei stílus ötvözetéből létrejött tökéletes
dallamba. És bár az előadás Leander nevéhez kapcsolódik, nagyon jó volt azt is látni, hogy a
zenészekkel egybeolvadva, alázattal és tisztelettel tekintett Pejtsik zenekarvezetőre,
az ő iránymutatására és segítségére támaszkodott, ami különösen nehéz lehet egy metál
formáció frontembere számára.
A koncert végén utolsó dalként a minden mélyérzésű, országát szerető ember számára
fontos dal, a Hazám, hazám csendült fel, melyet követően álló vastapssal köszönte meg a
közönség a csodálatos estét. Egy biztos: ezt a koncertélményt orvosságként írnám fel
minden ember számára.
A Leander Szimfonik-ot utoljára az idei évben októberben láthatja a nagyérdemű Siófokon,
de aki lemaradt az se csüggedjen, hiszen a Leander Kills zenekar koncertturnéra indul az
október 4-én megjelenő Ébredés című albumával, melynek készítési folyamatáról és
Leandernek az egyes dalokkal kapcsolatos gondolatairól addig akár rövid bemutató videókat
is láthattok a formáció social média felületein, melyek megismerésére és az album
meghallgatására buzdítanánk mindenkit. Találkozunk a koncerteken!
szerző: Nagy Kriszta
foto: Zsiga Pál
foto: Zsiga Pál