A Magneoton gondozásában immáron hetedik (Zséda – 2002, Zséda-Vue - 2004, Ünnep - 2005, Rouge - 2008, Ötödik érzék - 2012, Kémia - 2016) lemezével rukkolt elő Zsédenyi Adrienn. A többszörös Fonogram- és EMeRTon-díjas énekesnő új albuma három éven át érlelődött, és egy roppant találó címet kapott: Szívizomláz. Rám már ezzel hatással volt az előadó.
A remekül épülő, végtelenül érzékeny, sokszínű korongon 10 dalt kapunk. Az album nagyon-nagyon hiteles lett, így már megértem, hogy elkészítése nem lett elsietve, összecsapva. A fővonalat Zséda életének az a fordulata jelenti, ami szerint 20 közös év után búcsút kellett intenie házasságának. Szinte minden dalban visszaköszön sorsának ez az állomása, lépcsőfoka. Amíg sok előadó vagdalkozva, oda-oda csípve emlékezik exére, addig Zséda méltóságteljesen, a változásból erőt merítve, tisztelettel tekint vissza múltjára. Néhol kudarcként, néhol pedig fejlődése részeként mesél ezekről a tapasztalatokról.
Női őserő öleli át a korongot, mindezt úgy, hogy a szerzői gárdát Zséda kivételével csak férfiak alkotják. A zenét olyan szerzők álmodták meg, mint Létray Ákos, Moldvai Márk, ifjabb Malek Miklós, Jamie Winchester, Vékony Zé, Luca Chiaravalli, vagy éppen Elio Anthony. Az egykori és a jelenlegi reményeket, a múlt és a most érzéseit egytől-egyig csodásan megjelenítő szövegeket pedig olyan kiválóságok írták, mint Hujber Szabolcs, Valla Attila, Tariska Szabolcs, valamint Bartalos Jenő. Aki ismeri az előadó munkásságát, az tudhatja, hogy például Létray Ákos és ifj. Malek Miki már Zséda legelső, 2002-es albumán is dolgozott, így véleményem szerint az, hogy ez az anyag ennyire önazonos lett, többek között ennek a tizenéves összecsiszolódásnak, összeforrásnak köszönhető.
A klasszikus elemeket tartalmazó popzenei albumon egyszerre kapunk disco himnuszokat, de Zséda világára nagyon jellemző nagyívű balladákat is. Az első dalt az Életben maradni jelenti, amire egyszerűen lehetetlen nem megmozdulni. Ez a nóta egy igazi girlpower anyag szívfacsarással, kitárulkozással, némi 70-es, 80-as évek táncos filmzenéinek beütésével.
Ezt követi A falakon túl, ami egy kisebb kitekintés R’n’B-s hatásokkal, amerikai hangzással, jó adag életigenléssel, bilincset lerázó vágyakozással a szabadság iránt. Ha álmodozni szeretnél, ez a zene ideális aláfestés.
A harmadik track a La-la-la (Tandemugrás). Igazi nyáridéző, könnyed, mégis nagyon lüktető anyag, ami az ejtőernyőzéshez kapcsolatos érzéseket, a zuhanás élményét járja körül. A negyedik dal a fantasztikus Kökény Attilával (imááádom az énekest) közös Hello, ami számomra egy tökéletes, klasszikus (bocsi, hogy ennyit említem ezt a szót, de ez az, ami a leginkább leírja ezt a zenei élményt) duett. Egy érzéki, gyengéd szerelem történetét vázolja fel, fergeteges összecsendülésekkel, lágy dallamvilággal. Nem véletlenül ment ekkorát ez a szerzemény…
Az ötödik anyag egy feldolgozás, Vikidál Gyula Csak a szívemet dobod eléd slágeréből, ami ebben a köntösben is szuperül megállja a helyét. Az ezt követő Baby Blue nekem Zséda egykori formációját, a Cotton Club-os időket idézi meg hangzásvilágával. Hogy a korong remekül építkezik, a Baby Blue-t követő Napfénytető is alátámasztja, mert ez a dal is Zséda (szóló)karrierjének elejét juttatta eszembe. A Napfénytető egy picit mesés, picit swinges, zseniális harmóniákkal, tempóval tűzdelt anyag. Az a tipikus „Nagyon Zsédás” dal. A Hujber Szabolcs írta szöveg varázslatosan éleszti újra a múltat.
Elérkeztünk a korong vége felé. A nyolcadik nóta azonnali dallamtapadás, a kissé mókás címet kapó Kócos garantáltan napokra beragad. Ezt követően érkezik egy nagyon fájdalmas szívbe markolás, az Éjféllel. Igazi világvége hangulat, hideg éjszakákkal, fagyos téllel, libabőrrel. Végül, mintha nem csak a korongot, de ezt a keserves, hasogató korszakot is lezárná a felemelő, Pest és Buda szerelmével játszó Élj a napnak 2018-as Budapest Dal.
A Szívizomláz egy nagyon modern, mégis retro hatású korong, ami valóban nagyon jó ízléssel lett összerakva. Mind az előadónak, mind a szerzőknek csak gratulálni tudok, fejemet hajtom, kalapom emelem. Ha egy nehéz időszakon mész át, vagy éppen most mászol ki belőle, akkor pontosan ezekre a női energiákra, finomságokra, szívfacsarásokra, rezdülésekre lehet szükséged.
Zséda esetében nem mehetek el a külső mellett... Számomra roppant inspiráló az a bohókás, kifinomult stílus, amit klasszikus elemekkel kever (pont mint a zenéjében), így válik időtállóan elegánssá. Zséda két lábon járó nőiességét több mint tíz esztendeje mind kalendáriumai, mind albumai fotózása során Zsólyomi Norbert örökíti meg nagyon jó érzékkel. A Szívizomláz borítóján Zséda egy kanapén pihen, és a belső oldalakon is ezek a rózsaszín-fekete-fehér színek köszönnek ránk vissza, dalszöveg leírásokkal, további remek képekkel, a teljes alkotógárda felsorolásával (master, mix: ifj Malek Milós, Csicsák Norbert, Vígh Arnold, Moldvai Márk).
szerző: nikiahatos